STOP DRAPANIU – Pierwsza ogólnopolska kampania społeczna, poruszająca problem uporczywego drapania u czworonogów.

Z początkiem września 2016 r. wystartowała ogólnopolska akcja społeczno-edukacyjna pod hasłem ,,STOP DRAPANIU’’. Realizowana przez Fundację Towarzystwo Weterynaryjne kampania dotyka problemu uciążliwego drapania u psów, który może być objawem wielu poważnych chorób.

W Polsce żyje ponad 7 milionów psów i 6,5 miliona kotów. Na podstawie danych z raportu Pruritic dogs diary 2013 - przygotowanego przez GfK Animal and Crop Health, szacuje się, że ponad jeden milion psów może cierpieć z powodu uporczywego swędzenia wywołanego alergią, obecnością pasożytów, czy infekcją skóry. Skala zjawiska jest zatem ogromna.

Dlaczego psy się drapią?

Psy często się drapią. Gorzej, gdy robią to nadmiernie. Dopadają je bowiem różne choroby, których pierwszym symptomem jest uporczywe swędzenie skóry, czyli świąd, co zwierzęta znoszą bardzo ciężko. Dlatego czworonogi, tak jak ludzie, aby nie czuć swędzenia, drapią się sprawiając sobie ból. Nagminne podrażnianie skóry może przyjmować postać od lekkiej, mało dokuczliwej dolegliwości, do obsesyjnego stanu, powodującego dotkliwe rany.
W wyniku tak męczącej przypadłości czworonogi mogą zmieniać swoje zachowanie. Psy stają się często rozdrażnione i nerwowe, przez co tracą kontakt z domownikami lub chęć do zabawy z innymi zwierzętami.

Jak podkreśla Radosław Marter, prezes Fundacji Towarzystwo Weterynaryjne - Akcja ,,STOP DRAPANIU’’ ma na celu uświadomienie właścicielom psów problemu alergii i przyczyn uporczywego swędzenia oraz edukację dotyczącą odróżnienia zwykłego drapania zwierzęcia od świądu, który może być zwiastunem wielu chorób skóry. Kampania ma również uczulić właścicieli czworonogów na ten problem i skłonić ich do reakcji w odpowiednim czasie, aby w porę móc pomóc zwierzęciu - dodaje przedstawiciel Fundacji.

Jak rozpoznać objawy alergii?

W ramach akcji powstała strona internetowa www.stopdrapaniu.pl, na której właściciele czworonogów dowiedzą się m.in. jak poznać pierwsze objawy alergii i gdzie szukać pomocy dla swoich pupili.

Twarzą projektu został znany, polski aktor i miłośnik zwierząt – Artur Barciś, który wystąpił w spocie telewizyjnym i radiowym kampanii.

Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna STOP DRAPANIU potrwa do końca grudnia 2016 r.

Partnerzy akcji:

Zoetis, Rynek Zoologiczny - Medialny Patron Branżowy, Tygodnik Przegląd, Cinema City, Radio Dla Ciebie, Wrocław.pl, KrakVet, MZA Warszawa, Miasto Gdańsk, Active Pharma, UrbanInfo.pl